Alla inlägg den 6 augusti 2016

Av Frida Elgander paulsen - 6 augusti 2016 19:00

   

min pappa Bengt förlorade benen – trodde livet var över för honom.

 

I mitten av juli förlorade pappa min  Bengt Elgander båda sina ben efter en uppmärksammad lastbilsolycka,

Men det har inte slagit ned på hans positiva sätt att se på livet.

– Nu ska vi bara se till att bli friska, vi får ta några månader och sedan är det bara rätt ut igen, säger han min pappa bengt.

Bengt Elgander var ute och körde med sin lastbil mellan Helsingborg och Stockholm natten mot den 22 juli. Men han kom aldrig fram till Helsingborg för hemåt , Strax söder om Nyköping krockade han  min pappa  bengt med en bil med husvagn.

Då tänker min pappa bengt  att: ”nu, nu är det slut med dig, här kommer det 60 ton farande emot dig”. Sedan börjar det braka och knaka och då tänker min pappa bengt igen: ”ja, det är nog slut med dig också, Bengt”. Men sedan blev det tyst, helt tyst, säger  min pappa Bengt Elgander om olyckan.

 min pappa Bengt Elgander satt fast inne i lastbilens förarhytt. Man påbörjade ett räddningsarbete för att få ut  (min pappa  ) honom ur bilen. Ett arbete som kom att ta flera timmar.

– Det var inte bara att hoppa ut genom framrutan, inte. Så  han min pappa bengtbara slappnade av där inne i dimmorna och sedan vaknade han pappa bengt  på lasarettet, berättar han bengt pappa.

Hade amputerat båda benen

När min pappa Bengt Elgander vaknade igen berättade läkarna att de tvingats amputera båda hans ben. De läkarna berättade också att de (  personer/ familen) som satt i personbilen hade klarat sig.

– Så efter det behövde pappa bengt inte tänka så mycket mer. Det var rätt skönt att bara höra att de familjen i bilen hade klarat sig och att han pappa bengt hade klarat mig. Det var lugna gatan liksom, så min pappa bengt har inte haft några svåra trauman eller sovit dåligt. Det har gått bra, säger min pappa Bengt Elgander.

Han har nu fått tillbringa några veckor på lasarett, och förra veckan fick han fira sin 62-årsdag där. De sjuksköterska som arbetar på sjukhuset har tagit väl hand om honom (min pappa ), berättar han pappa bengt . Även om det kanske inte är precis så som han min pappa bengt önskar.

– han pappa bengt vill ju ha fläskkotlett varje dag, men det har min pappa bengt ju inte fått. Nu har pappa bengt bara fått korv. Nej,  min pappa bengt skojar bara. pappa bengt har det så bra här så det är inte klokt, säger han pappa bengt.

Hoppas på att kunna köra lastbil igen

Nu är han taggad inför att snart få börja träna på att gå igen. Målet är att han ska kunna köra lastbil.

– Det är bara för tillfället som min pappa bengt sitter ned, sedan finns det proteser och sådant här. Att köra bil är ju inte heller några problem i dag. Det här kommer att gå jättebra, så det är lugnt, säger han min pappa bengt.

Men efter sin olycka har han min pappa bengt fått en insikt. Något som han  min pappa bengt vill berätta om för andra som är ute och kör i trafiken.

– Det här med bilbälte, i det här fallet var det faktiskt fruktansvärt viktigt. han satt med bältet hela tiden och hade han min pappa bengt  inte haft det hade han pappa min inte varit här i dag, säger han bengt min pappa

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards